Från första klass till examen på Natur­vetarlinjen var vi tre klass­kamrater som följdes åt. Det var jag, Patrik Å och Peter Aa (Ja, hans efter­namn började med dubbel-A:n, ett norskt ”Å” helt enkelt, vilket störde mig lite för han gled förbi mig till första­platsen i alla alfa­betiska klass­listor, trots mitt ”Ab” i Abra­hamsson). Vi var goda vänner, ett nördarnas trium­virat, som umgicks flitigt i och utan­för skolan åtmin­stone fram till gymn­asiet då jag fann andra, mer musik­intress­erade vänner. Musiken hade seglat upp som mitt dominer­ande intresse vid det laget.

Triumviratet. Från vänster till höger: Jörgen A, Patrik Å och Peter Aa.

En rolig grej jag gjorde med Peter Aa, någon gång under mellan­stadiet tror jag, var en novell­stafett. Vi turades om att skriva korta noveller i en liten bok. Det var roligt och sporr­ande att läsa vad Peter skrivit och sedan svara med något intres­sant. Det var alltså inte tal om någon följe­tong utan helt fri­stående berätt­elser. Boken (som fort­farande är i min ägo) fylldes och sen rann det ut i sanden.

Om man följer debatt­en om skolan så har man ju till slut vaknat upp till det uppen­bara att digi­tala ”hjälp­medel” har all­varliga bak­sidor och att skriva med penna och papper och att läsa  en fysisk bok har enorm nytta för ut­vecklingen av mycket mer än bara läs och skriv­förmågorna. Ska bara få genom­slag i skol­verk­samheten (dräpa digital­iserings­lobby­draken är kanske första steget). Hur som tog jag initia­tivet att starta en novell­stafett med mitt yngsta barn (snart 18 så barn och barn). Hon nappade på min start­novell och skrev en under­bar liten historia tillbaka. Vill inte dela hennes berätt­else men här är min korta novell CHAUFFÖR som pdf: chaufför