Tangerine Dreams inter­natio­nella genom­brotts­skiva Phaedra firar halv­sekel i år. Phaedra är bandets femte skiva och på­börjar en ny musik­alisk period för bandet. Efter vad som brukar kallas de rosa åren (deras första skiv­bolag Ohr:s logo­typ var rosa) så blev de nu kontrakt­erade av Richard Bransons ny­start­ade Virgin records. Bytet av skiv­bolag samman­faller med att de hittar sitt mest berömda sequencer­drivna sound. Det som numera benämns Berlin school (ex TD-med­lemmen Klaus Schulze ska nog också ha del av äran för att ha ut­vecklat det soundet, men hans första sequencer­drivna skiva Timewind är från året efter).
Jag har nyligen läst TD:s grundare Edgar Froeses postuma själv­biografi Force majeure och även en lång artikel om Phaedra i tidningen Prog. I tidnings­artikeln minns en av de tre då­varande band­medlemmarna Peter Baumann inspel­ningen av skivan i Bransons lant­egendom­/inspelnings­studio the Manor som en fantastisk upp­levelse medan Froese beskriver det som en mycket besvärlig in­spelning med otaliga tekni­ska problem (det droppade vatten genom taket in i det ålder­stigna slottet så all deras känsliga elektro­niska utrust­ning fick kläs i plast t.ex.), kultur­krock med studio­personalen, dålig mat och en stor lufsig hund som vid ett till­fälle urinerade på en av Froeses synthar. Ändå tackar man särskilt perso­nalen på kon­volutet för att de gav ”the back­ground atmo­sphere to produce this album” och man åter­vände för att spela in sina två näst­följande skivor.

Chris Franke och Peter Baumann med synth­bonanza

Första gången jag hörde Phaedra var sanno­likt kring 1980 när min kusin intro­ducerade TD för mig. Jag minns att jag frågade min engelska­lärare vad Phaedra betyder men hon kunde inte svara. Vi hade ett ord­entligt upp­slags­verk hemma men jag hittade inget där, antag­ligen för att jag inte kollade efter den svenska stav­ningen Fedra. Numera är det bara att googla så får man reda på att det är ett antikt grekiskt drama om drott­ning Fedra som för­älskar sig i sin styv­son (det går för­stås illa). Kanske kan man läsa in en lite ödes­mättad känsla i musiken.

Redan på nivån av arte­fakt är skivan en höj­dare. På­kostat utviks­konvolut med riktigt snygg form.

Detalj från framsidan.

Det är åter Froese som denna gång (han ligger ju bakom många av TD-omslagen) gjort helt abstrakt konst i blå toner med intress­anta struk­turer från närmast air­brush till gyttja. Passar mycket bra ihop med musiken också som ofta har en liknande mono­krom, flyt­ande och diffus kvalitet.

Man ska gärna lyssna på Phaedra högt så att man hör alla sub­tila skift­ningar och känner kraften i basen. Chris Franke trak­terar för första gången det stora modu­lära Moog-systemet. Bandet la tydligen hela för­skottet för skivan på att köpa denna monster­synth från en musik­studio i Berlin  (som i sin tur köpt den från Rolling Stones. Stenarna var nyfikna på den nya tekniken men tröttnade tydligen. Kostade $15,000 då vilket mot­svarar över en svensk miljon 2024. Systemets sequencer ger den annars ofta eteriska och flyt­ande musiken ett pump­ande driv. Froese spelar även ett bas­ostinato som fyller samma funktion som får mig att asso­ciera till Pink Floyds samtida låt Echoes. B-sidans Myster­ious sem­blance at the strand of night­mares (vilken titel) är ett solo­stycke av Froese och av­slutande Sequent C är helt Baumanns verk. Dessa två titlar är de enda under hela 70-talet som inte har hela bandet som upphovs­män.

Till sist ett tips. Edgar Froeses första solo­skiva Aqua är gjord nästan samtidigt som Phaedra och fungerar söm­löst som fort­sättning om man vill få mer av Phaedra-upp­levelsen. Det finns också en sen­tida Deluxe Version (exempel­vis på Spotify) av Phaedra med nästan 2 timmar out­takes och alter­nativa versioner men person­ligen tycker jag inte det till­för jätte­mycket. TD:s musik vid denna tid var helt impro­viserad och deras storhet bestod nog mycket i förmågan att välja ut de delar som faktiskt fungerade av vad jag förstår var ett enormt grund­material.

Grundaren av TD Edgar Froese c:a 1973