Läser ledare i Afton­­bladet. Det hand­­lar om pub­lic ser­vice, som nu får mindre re­­surser och får dra ner i sin verk­­samhet och säga upp med­­arbet­­are. Afton­­bladet ond­­gör sig korrekt över att sr/svt under en längre tid an­­passat sig till ytter­­högerns narr­a­tiv om  det vänster­­liberala public service och av till­­tagande rädsla för poli­ti­ska kon­­sekven­­ser (t.ex. in­­dragna re­sur­ser) över­­kompen­s­erat inför  denna mer hög­­ljudda än mång­­hövdade (SD:s troll­fabriker och Timbros ylanden i natten) kritik.

”vänster­liberal smörja rakt igenom” Åkesson om P3

Jag skulle vilja til­­lägga att pro­b­lemet går djupare. Det som verk­ligen är akilles­­hälen på för­­svaret av public service är att man inte står upp för vad som är public service grund­­uppdrag. Det verkar som att det finns en sorts idé om att det ska vara en gemen­­skaphets­­skapande plats, en sorts referens­­ram för så många männi­skor som möjligt. Att det är ett värde att man kan komma till jobbet och börja snacka om På Spåret eller Mello  och sanno­­likheten är hög att dina arbets­­kamrater vet vad du pratar om. Detta brukar be­­nämnas ”läger­­elds­­program” Stora sport­evene­mang är liknande. Man vill vara rele­vant och kvant­­itativa mått, som tittar­­siffror, är ju så för­­ledande enkla att argumen­­tera med.

Men i detta fel­­tänk har all­tid funn­its, och det blir nu allt tyd­­ligare, fröet till public service under­­gång. För det ur­­holkar och tar plats från de verk­­liga argu­men­ten för public service. Vad är det som en fri medie­­marknad inte kan leve­rera men som ändå är kri­tiskt för ett demo­­kratiskt väl­­funge­rande sam­­hälle? Inte sär­skilt svårt att argu­­mentera för ege­ntligen om man bara vill.

Som det är nu så är det som om fri tand­­vård för barn för­­svar­a­des med att de små klister­­märkena efter be­hand­­lingen är väl­digt upp­­skattade.