Del 2 av jagets kosmo­logi. Snabb samman­fattning. I del 1 liknade jag jagets ut­veck­ling vid kosmos ut­veck­ling. Två poänger med det. För det första skalan. Jag tror jaget är minst lika stort som kosmos (inte bara just mitt uppb­låsta jag då) . I själva verket är det svårt att veta vad som rymmer vad. Är jaget i kosmos eller tvärtom. Den andra poängen, som är den jag vill för­djupa här är att ut­veck­lingen av kosmos och jaget båda är utan det som brukar kallas fria val.

Animism kallas det när man be­själar icke-levande ting som vatten eller en sten. Det är inte särskilt vanligt att man gör nu­för­tiden. Därför är det inte heller så vanligt att man talar om t.ex. kometers rörelser i termer av val. Halleys komet antas inte svänga förbi oss med jämna mellan­rum för att den väljer att göra det. Det är bara ren fysik. Följden av givna för­ut­sätt­ningar och på­ver­kan över tid.

En kristall som säljs för att den tydligen skyddar mot skadlig strål­ning. En upp­gift som den säkert är besjälad av.

Vad jag äter till frukost där­emot ses tradi­tionellt som utslag av i någon ut­sträck­ning fria val. Jag över­väger olika möjlig­heter och fattar ett beslut; ett val. Så långt allt väl men vari be­står fri­heten? På vilket sätt skiljer sig pro­cessen av mina över­väganden från Halleys komets bana? Svaret är att det gör det inte. Det finns inget fritt i min besluts­process. Det är en sorts vill­farelse. Jag vet inte vad mitt val ska bli i för­hand så därför ges jaget en känsla av att detta är något påverk­bart. Att jaget är fritt att göra val. Det är det inte. Som sagt. Samma som med kometen. Givna för­ut­sättningar och på­verkan över tid. Ingen frihet. Detta borde vara uppen­bart och okontro­versiellt, men tvärtom är det för många en otänkbar tanke.

Fixer­ingen vid idéen om fri vilja grundar sig i ett miss­förstånd. Att utan fri vilja skulle det inte finnas etik och moral. Inget ansvar för hand­lingar. Ingen mening med något.

Detta är ett märkligt fel­slut. Etik och moral är ju inget mer än värde­ringar av hand­lingar och ut­fall. Om vi blir för­giftade av en svamp så är det ett dåligt ut­fall. Vi behöver inte att svampen skulle ha en sorts möjlig­het att välja att inte för­gifta för att göra den värde­ringen. Giftig svamp är dålig helt utan fri vilja. Samma gäller för mänskligt be­teende. Vad vi än sätter upp för etiska eller moral­iska rikt­linjer så på­verkas de inte av brist­en på fri vilja.

Det som faktiskt för­ändras är hur man för­håller sig till ansvars­utkrävande. Hade vi trott svampar kunde välja att inte för­gifta så kanske vi borde lag­föra dem. Vill minnas här att det finns exempel från (medel­tiden, gissar jag) då man ställde djur inför rätta.

Så vad är då pro­blemet med idén med en fri vilja? Jo, det sätter en (menar jag då) onödig gräns för vår för­ståelse av världen. Istället för att söka skäl till varför något har hänt, som man gör med kometer eller tril­skande datorer eller planer som slått fel så ger man bara upp och säger: An­led­ningen är meta­fysisk, det har inga skäl, det är bortom orsak och verkan. Det är ett fritt val.

Min tolkning är att detta har med andra idéer att göra. Själ och skäl är homo­nymer. Tror att den (huvud­sakligen reli­giösa) före­ställningen om en meta­fysisk själ spökar bakom för­svarandet av den fria viljan. Det är samma gamla exceptio­nalism för just människor som stått ivägen för en ratio­nell före­ställning om världen på så många plan under hela historien.

Så för att samman­fatta: Tro på skäl, det finns ingen själ.

Från Wikipedia. Bild som ska illustrera begreppet själ. ”Många före­ställer sig själen som rent ljus” Inte särskilt upp­lyst skulle jag påstå.

PS. Be­greppet val är förstås fort­farande an­vänd­bart. Ingen ifråga­sätter att vår hjärna är kapabel att väga för och nackdelar och göra val. För att för­virra helt här i sista meningen så är det inte bara så att dessa pro­cesser inte är fria i den djupaste meningen, det är också så att på en mycket yt­ligare nivå så är de flesta av dessa val så ofria att det knappt kan kallas val. Våra val­processer är så in­ringade av massiv medveten yttre på­verkan, ideologi &c så att koncept som med­vetna konsumenter eller för den delen demo­kratiska processer inte korrekt låter sig förstås som utslag av ens ytligt ”fria” autonoma subjekt. Men det är då på en annan nivå. Alltså: grund­läggande, ingen fri vilja. I prak­tiken, inga fria valprocesser.