Sett första två av­snitten av Net­flix-serien efter Liu Cixins ut­märkta SF-roman The Three-Body Problem. Börjar med kultur­revolu­tionen och offen­tlig av­rätt­ning av fysi­ker som inte vill avsäga sig sin veten­skapliga världs­syn till fördel för part­iets dokt­rin. Stark scen. Låt mig åter­komma till detta men först lite snabb reaktion på själva filma­tiser­ingen (serie­fier­ingen?):
Helt ok skåde­spelare över lag med undan­tag för Eiza González som ser ut som en utom­jording med läpp­för­storing och underlig haka. Bryter rea­lismen då hon ska före­ställa en nördig fysiker. Inte en o­möj­lig men nog synner­ligen ova­nlig kombi­nation att vara så upp­tagen av sitt ut­seende och sam­tidigt världs­ledande fors­kare och entre­prenör inom nano­teknik. Sen stör jag mig på det omoti­verat fli­tiga rök­andet i var och var­annan scen. Trodde det var något man undvek nu­för­tiden i film­produk­tioner. Tradigt också (om än säkert kommer­siellt logiskt) att man flyttat stora delar av his­torien från Kina till Eng­land. Lite svårt att förstå var­för. Som om vi inte har sett till­räckligt med typiskt britt­iska kara­ktärer i typiskt britt­iska pubar.

Inte utom­jording längst till vänster. Extremt stereo­typ homo­sexuell man längst till höger

Till­baks till kultur­revolu­tionen och aukto­ritär  dogma­tism. Fick mig att reflek­tera att det inte har något speci­fikt med Kina att göra. Det är samma i alla aukto­ri­tära system oav­sett geo­grafi, kultur­historia eller eko­nomisk system.

Jag jobbade ett antal år för Hans Rosling och en av hans teser var att vi fastnat i en Tin-tin för­ståelse av världen (oupp­daterad sedan 50-talet) med dis­tinkt upp­delning mellan u-länder och i-länder, när det i själva verket numera finns länder på ett stort antal utveck­lings­steg som behöver förstås utifrån sina för­ut­sätt­ningar. Min poäng här är att det på samma sätt sedan länge är oom­tvist­ligt att diko­tomin demo­kratiskt/fri­hetligt/kapital­istiskt mot aukto­ritärt/kontroll­erande/socia­listiskt/kommun­istiskt visat sig vara en histo­risk paren­tes (om den någon­sin var annat än ideo­logi). I själva verket visar det sig vara fritt fram att blanda av dessa ingre­dienser. Kontro­llerande, aukto­ritär kapi­talism som i Kina och Ryss­land och delar av USA (del­stater med kon­servativ kristen agenda tex som Texas och Florida). Formell demo­krati lika lite som det kapi­talistiska sys­temet visar sig vara en garant för frihet och framsteg. Vad denna in­sikt fram­förallt borde innebära är att det inte längre duger att av­färda en socia­listisk fri­hetlig samhälls­vision som något som med nöd­vänd­ighet leder till Stalin­ismens fasor. Det är helt enkelt inte tro­värdigt längre.

Apropå dogm så asso­cierade jag också till klimat­minister Pour­mokhtari och hennes (Hon fram­står mer och mer som Tidö­regimens svar på Bagdad Bob) rea­ktion på Klimat­rådets sågning av rege­ringens klimat­”plan”. Samma typ av klass­intressen (som under kultur­revolutionen (eller val­fri reli­giös dogm eller McCarthyismen i USA)), i det här fallet den vilse­förda, bil­burna medel­klassen i maskopi med SD:s ynkligt inåt- och bakåt­strävande väljar­skara av impotent ”man­lighet” med macho-teknik­fetisch (kärn­kraft och annat som är lite kitt­lande farligt), väger uppen­barligen för henne och hennes regerings­underlag tyngre än all veder­tagen forskning och erfarenhet.