Wisdom of the Crowd benämns ett feno­men där en grupp av varandra oberoende (viktigt) individer med stor precision kan göra vissa sorters kvant­itativa upp­skat­tningar. Det klassiska exemplet är när 800 besökare vid en lant­mässa 1906 fick gissa vikten av en slaktad oxe och hamnade inom 1 % fel­marginal.

Uppskattningsvis 250 g

Inte så konstigt om man betraktar det stat­istiskt, en normal­fördelning av gissningar kring ett värde. Det borde kanske inte benämnas visdom, mer funktiona­litet (något en väl­kalibrerad våg skulle gjort ännu bättre). Fungerar förstås bara om det inte finns en förut­fattad mening eller lutning (vad är bias på svenska?) i gruppen. Däremot är det inget problem om många i gruppen är vilt okunniga. Det jämnar ut sig och de init­ierades gissningar skapar tyngd­punkten.

Det finns även en ganska upp­märksammad bok från 2004 med Wisdom of the Crowd som titel. Den driver tesen att tyngd­punkten i summan av mångas åsikter (inte bara kvant­itativa upp­skattningar som ovan utan i princip i vilken fråga som helst) är mer på­litliga än expert­utsagor. Detta fick en del upp­märksamhet eftersom det tycks stå i strid mot kända grupp­roblem som tank­löst flock­beteende/massp­sykos &c. Bara sken­bart dock, då det inte finns någon mot­sättning utan fenomenen är båda verkliga men beroende av förut­sättningar som upp­giftens natur och gruppens samman­sättning och dynamik.

Då till mitt verkliga ärende: Grupp­identitet. Jag har ju skrivit om min bild av jaget och identitet sedan tidigare men det är ofull­ständigt utan att också väga in den sociala kontexten. Den centrala frågan, som anknyter till WOTC ovan, är: Vad gör vissa grupp­identiteter positiva och funktionella och andra negativa och destruktiva? och ur vilka per­spektiv är dessa omdömen giltiga?

Min utgångs­punkt är att vi alla (den mycket stora maj­ori­teten åt­min­stone) har ett evol­utionärt ut­vecklat behov av grupp­gemenskap. Vi är sociala varelser som det heter. Isolering och ensamhet smärtar. Det är därför extremt viktigt att skapa möjlig­heter till sociala band men kanske inte vilka som helst.

Man skulle kunna ge sig på en taxonomi av grupp­identiter efter sådant som gruppens storlek eller huru­vida gruppen är abstrakt eller konkret, dvs baserad på en idé (kommunister, kristna) eller ett sak­förhållande (bru­nhåriga, ton­åringar). De konkreta grupperna är potent­iellt problem­atiska i det att de är stängda. Vem som helst kan (och bör) identifiera sig som kommun­ist men en 50-åring får det svårt att bli del av gruppen ton­åringar. Könsi­dentitet är ett exempel på just denna problematiska natur av kon­kreta grupper. Man ska komma ihåg att det inte är något natur­givet att vi just delar upp oss i tex kön eller ålder. Det är skapade kate­gorier som fyller vissa funktioner i vissa kon­texter men som också skapar problem i andra (ålderism, sexism). Så där är en princip:

Öppna grupp­identiter är bättre än potentiellt stängda.

I sin bok Slap­stick or Lonesome No More låter Kurt Vonnegut staten skapa s.k. extended families genom att till­dela alla ett extra mellan­namn (Daffodil-11 är ett exempel. Raspberry-19 ett annat). Problem­formuleringen, att moder­niseringen gjort oss ensama och olyckliga, är korrekt men just denna lösning bryter mot ovan­stående princip. Mycket bra bok dock och Vonnegut är förstås medveten om att det inte skulle fungera som avsett, men desto bättre som satir över ett urspårat samhälle.

I boken blir Dr. Wilbur Daffodil-11 Swain president med dennaa slogan.

Den andra principen jag funnit, och den är vida viktigare, är:

En grupp­identitet ska vara själv­definierande, inte en negation av en annan grupp­identitet.

Sådana anti-grupper tenderar att bli negativa och destruk­tiva. I fö­rläng­ningen anti­sociala helt enkelt. Detta betyder förstås inte att idé­baserade grupper inte kan stå i konflikt med varandra. Sverige­vänner hade kanske varit en ok grupp­identitet om det inte vore så plågsamt fokuserat på vad Sverige inte är och med så patetiskt lite och meningslösa, motsägelsefula idéer om vad exakt man är vän av i sitt före­ställda Sverige, för att ta ett exempel. Delar av supporter­kulturen kring fotboll (det var ju EM nyligen) verkar också huvud­sakligen definierad negativt med våld­samma och direkt destruk­tiva följder för vad de utger sig vilja stötta.

Politiskt bör man fundera över vilka struk­turer som gynnar fram­växten av goda grupper och vad som gör det motsatta (Tidö-gänget men även S och C är rena katastrofen här) men även vilka krafter som helt enkelt föredrar oss ensamma och splittrade.