Snöat in på omgivningsmusik eller ambient som är den gängse termen. Min musiksmak drar annars gärna mot det lite udda och utrycksfulla men jag har upptäckt att det finns en del situationer då musik som medvetet inte söker att uppmärksammas är rätt melodi. Fallgropen är att den ändå ska tåla att skärskådas (skärhöras?). Man får se upp för gränsen där ambient övergår i new age/avslappningsmusik som bara är irriterande om du verkligen lyssnar.
Hoppar klassikerna av genrens om inte skapare så åtminstone namngivare Brian Eno, då dessa är relativt väl kända och tipsar istället om två skivor från sent 80-tal av David Sylvian och Holger Czukay: Plight & Premonition och Flux + Mutability.
Första skivans titel Plight & Premonition – Besvär och föraningar låter ju illavarslande men musiken är inte på något sätt oroande utan på sin höjd lite kal och öde. Det är två sidlånga (LP-sidor då ≈ 20 min) stycken med långsamt svepande ackord. Några pianotoner, en liten flöjtfigur här och där, Czukay skruvar in lite AM-radio och lite fjärran Morse-kod som hade varit intressant att avkoda. Mycket smakfullt ihopsnickrat alltihop.
Andra skivans titel Flux + Mutability är mer beskrivande. Åter två sidlånga stycken men nu med mer rörelse och utveckling. Framförallt första delen Flux med undertiteln A big bright colourful world drivs fram av slagverk och gitarr från Zcukays CAN-kollegor Jaki Liebezeit och Michael Karoli. Det blir dock aldrig så aktivt att det faller ur ambientramen.
Ambient ska fungera som del av omgivningen och röra sig precis på gränsen till ditt medvetna lyssnande. De här två skivorna är musik som verkligen tål att knappt höras.