Läser om medierna och högerextremismen i Aftonbladet. Skribenten Cas Mudde skriver insiktsfullt (fetstilen är min):
Som uttalad kritiker av mediernas bevakning av extremhögern får jag ofta frågan hur den borde gå till. Det är av flera skäl en komplex fråga. Ett är att det finns en stor spänning mellan hur journalister och läsare ser på medierna, och vad de egentligen är. Idén om medierna som demokratins vakthund är populär, även bland journalister, men sanningen är att nästan alla medier är en affär. Följaktligen har de i slutändan en ekonomisk logik, inte en politisk eller demokratisk – vilket förklarar deras symbiotiska förhållande med extremhögern. Därmed inte sagt att saker och ting inte kan förbättras.
En ung Wolodarski. Chefredaktör på DN. Tror han tänker på sig själv som demokratins vakthund. Alla skapar vi bekväma historier om oss själva och vår plats i världen. Woff!
Han exemplifierar hur media hamnat (försatt sig) i ett symbiotiskt förhållande till extremhögern (Trump inte minst). De utnyttjar varandra, är båda ekonomiska vinnare. De är s.k. frenemies.
Hans förslag på förbättringar är väl ok men inte särskilt övertygande. Grundproblemet är precis vad som sägs i citatet: ”alla medier är en affär” och idén om medierna som demokratins vakthund är just bara en idé. Det är i själva verket lätt att härleda att affärsdrivande media oundvikligen skapar just den här sortens problem och i själva verket undergräver en fungerande demokrati.
Att skapa förutsättningar för verkligt fria medier utanför affärslogiken är förstås vägen framåt, men skribenten är amerikan och en sådan tanke är kanske utanför den ideologiska horisonten. Såg värdelösa Suhonen & Jönsson på svt med titeln ”Lägg ner svt?” Programtiteln säger allt. Aldrig har ett problemformuleringsprivilegium varit tydligare. Det finns säkert saker som går att förbättra med public service (som dess absurda definition av objektivitet) men det verkliga mediaproblemet är ju som artikeln ovan påpekar, de affärsdrivande medierna. Föreställningen att public service skulle dominera medialandskapet, eller ens märkbart balansera helheten är rent nys. Förövarna spelar offer.