Zeit är tyska för tid. Det är också titeln på tyska bandet Tangerine Dreams tredje album som utkom 1972. TD är den elektro­niska musikens ur­fäder. Albumet zeit, liksom dess före­­­gångare Alpha Centauri, 1971, är exempel på kosmische Musik, en genre nära­liggande kraut­­rocken.

Tangerine dream 1971: Edgar Froese, Peter Baumann och Chris Franke

Zeit har under­­­titeln ”Largo in four movements”. Largo är en musik­­­term för ett stycke i väldigt lågt tempo. Det är lång­­samt och meditativt och det är fyra mono­­­litiska 20-minutersdelar.

Zeit tar avstamp i tanken att tiden i själva verket är statisk och bara rör sig i vårt med­­vetande. En tanke som ännu idag är den som om­­famnas av de flesta fysiker. Den är en följd av Einsteins relativitets­­teori. Djupt mystiskt då med­­vetandet är mer eller mindre helt obe­gripligt för fysiken.

För mig är den här skivan ur­­­­exemplet på hur jag vill lyssna på musik. Första gången jag hörde zeit var jag kanske 12 år. Jag (och min kusin som delade passionen för TD) brukade ligga i ett mörkt rum i full koncent­ra­­tion och bara flyta iväg med musiken. Anti­­­tesen till Rix megapol, Spotify &c.

Snart skulle TD använda en stor mängd synthe­­­sizers men på zeit har de bara en (fast två exemplar) nämligen den legend­­ar­iska VCS3. Till­­verkad av brittiska EMS. Den har använts av Pink Floyd (On the Run från Dark side of the Moon t.ex.) och Brian Eno använde den hela tiden med tidiga Roxy Music. Olös­­bart dyr nu förstås.

Nedre delens vänstra sida är en matris där man kan koppla ihop synthens olika delar modulärt.

Om­slaget till zeit är också ett mäster­­­verk. Det är en målning före­­ställande en sol­förmörkelse av Edgar Froese som startade Tangerine Dream 1967. Salvador Dali var en av hans vänner. Han döpte en av sina senare låtar som solo­­artist till ”A Dali-Esque Sleep Fuse”, vad det nu kan betyda. Froese hade helt klart inte bara musik­­­alisk utan också ansenlig konst­när­­lig be­gåvning. Har precis fått hans auto­biografi Force Majeure. Kommer säkert mer om honom. Han är lite av en led­stjärna. David Bowie bodde hemma hos honom i Berlin när han behövde bli ren från droger, något som resulterade i bestående vänskap och för Bowie skivorna Low, Heroes och Lodger.

Zeit och ett senare Froese-omslag till albumet Cyclone.

För de musik­­­nördiga kan det vara intres­s­ant att Florian Fricke från Popol Vuh gör ett gäst­­­spel med sin stora Moog modular. Ett instru­­­ment som senare skulle komma att vandra vidare (efter att Fricke bestämt sig för att elektro­n­­iska instru­ment inte var andliga nog) till en annan gigant i tysk elek­tro­­nisk musik; Klaus Schulze, som faktiskt var medlem i den allra första upp­­­lagan av Tangerine Dream.

Första Popol Vuh plattan Affenstunde har Fricke på moog och en tablasspelare. Mycket bra.